Lettere innlæring av nye trommekomposisjoner, dvs. å kunne spille dem fortere utenat
Lage et verktøy som på en enkel måte lar tamburer forklare musikken sin verbalt, også på tvers av eventuelle språkbarrierer
Effektiv læring
Vitenskapene heter didaktikk og matetikk og de lærde sier oss:
Aktiver og bruk av flest mulig sanser
Aktiver flest mulig av hjernens oppfatningsevner
Jo flere involverte sanser i en læringsprosess, desto større hukommelsespotensialet:
Høre 20 % (Auditiv)
Se 30 % (Optisk, visuell), tilsammen 50 %
Si 20 % (Auditiv og kommunikativ), tilsammen 70 %
Gjøre 20 % (Motorisk, kinestetisk), tilsammen 90 %
Det betyr at å si det en prøver å lære, øker hukommelsen like mye som å høre det, og like mye som å gjøre det! Det igjen betyr at et taktspråk for tamburer ikke bar er en fordel, men en nødvendighet. Dessuten:
Hvis du kan si det, kan du spille det!
Et velkjent eksempel – glemt begynnelsen
Under en øvelse sier lederen: "Celanese, en, to...", men blir avbrutt av en tambur som utroper: "Søren altså, hvordan begynte den igjen?"
Istedenfor den tungvinte forklaringen Høyre 5-slags virvel, venstre doublé, høyre doublé, venstre doublé, høyre doublé, venstre doublé, høyre doublé, svarer lederen bare: "fRra gdi gda gdi gda gdi gda" og en, to, tre, fire, alle spiller